S'ha produït un error en aquest gadget

dissabte, 31 de març de 2012

Pet de frare, cistanche phelypaea o l'origen de la corrupció.


 Els noms populars de les plantes són variants i canviants. És per això que es va acordar un nom científic que recull les característiques objectives. El poble, per una altra banda, en anomenar una planta, li atorgava un estatus cultural i d'una manera molt condensada explicava històries humanes. Si acudiu als manuals d'etnobotànica vigents, segurament trobareu noms variants d'aquesta flor al costat del científic. Enlloc no he trobat "pet de frare", que era el que jo tenia present i que  l'avi m'ha confirmat.  El nom popular ofereix  una interpretació en clau d'humor d'un univers jeràrquic. El fet que siga una planta paràsita i que alhora siga tan espectacular, combinat amb el nom popular, pet de frare, forma una constel·lació irresistible davant la qual no podem  fer res més que meravellar-nos.


"Planta parasitària de les Quenopodiàcies llenyoses dels saladars i matollars halòfils"
D. Climent i Giner a Les nostres plantes.

"Campanut en la Beata
viu i no fa faena,
la seua dona li guanya
els diners a giraesquena."
popular

Canta i piula primavera
que jo eixiré a la guerra
de la terra que m'enveja
les sabates tan polides
i l'or del meu groc guanyat
sense trencar-me l'esquena
només perquè hi ha qui viu
i això pareix natural,
dels jornals fets per un altre
i ho fa com un caporal.
Mireu ministres, banquers
que tot se'ls hi dóna igual,
mentre viuen com senyors
altres han de treballar.
Així que jo uns dies trac
quan la vella ja és cremada,
a relluir la corbata
d'un groc espectacular
sense por que la gent pense 
que tant de luxe no cal.

Andreu Torregrossa
març 2012

2 comentaris:

novesflors ha dit...

Un groc ben espectacular i primaveral :)

Andreu ha dit...

No sabem que tenim. Amb tot això d'aquests poemes estic aprenent a mirar d'una altra manera. Quan passeges pel camp, a qualsevol racó pots trobar una petita meravella. ;)