La línia, la Victòria de Samotràcia i el Covid-19.
- A París, l’any 1936, Charles Tamkó Sirab publica “Manifeste
Dimensioniste” on explica que la literatura deixarà la línia per
aventurar-se en el pla, la pintura deixarà el pla per endinsar-se en
l’espai, l’escultura buscarà el moviment i com a conclussió
final, anuncia la conquesta artística d’allò tetradimensional.
Volia dir que la línia estava al punt 0 o u o a l’inici de tot.
En una entrevista que l’escriptor peruà Jaime Bayly li fa a María
Kodama l’any 2013, la vidua de Borges li explica que fou el seu
pare japonés qui li va ensenyar què era la belllesa quan li va
mostrar una imatge de la Victoria de Samotràcia. "Però pare, si no
té cap". "I qui t’ha dit que la bellesa és un cap?, mira com el vent mou la túnica. Això és la bellesa.". És
el tercer punt del “Manifest….i ja fou assolit fa més de dos
mil anys pels grecs i des d’aleshores anem fent voltes a la sènia.
Pot ser per això el poeta hongarés va acabar dedicant-se al ioga.
-
Còm?
-
L’humanisme occidental és presoner de la línia. L’humanisme té el seu origen en la línia , en la recerca, en la
direcció, en el progrés. La línia en un món de circularitats li ha donat tot el que té i alhora també l'ha limitat, no pot anar més enllà. Podem enganyar els sentits i això és el que hem fet, sense ser-ne conscients. Borges va plorar al Louvre quan Maria Kodama li va explicar
que estaven davant de la Victòria de Samotràcia. Borges era un gran humanista i va condensar en quatre
llàgrimes admiració i frustració. Admiració per la bellesa que
l’home era capaç de generar i frustració perquè més enllà de
la bellesa que Kodama li referia, la humanitat havia quedat encallada
feia vint-i-cinc segles. Borges era agnòstic i va acabar prenent un
cert interés en les disciplines orientals, però la seua pràctica
era purament intel·lectual, linial, acumulativa. Ell, com Joyce o Elliot o tants altres, creien en el progrés i eren conscients de la impossibilitat d'assolir-lo.
Els egipcis, els
babilonis, els maies, els inques, entre altres, i també els nostres pagesos , sempre al marge de la doctrina cristiana, concebien el temps de
manera circular. El canvi es dóna en la Bíblia i en Homer i a partir d'ací tot és espera. Llargs segles teixint esperes. Encara esperem, tancats, a casa, que se'n passe el Covid-19, o que arribe la vacuna, o l'hora del sopar.
- !!!????
- L'humanisme fa temps que dóna senyals de mort. Hem arribat al final; la línia, el camí, ens ha menat al precipici. Fa segles que científicament hem demostrat que la terra és redona. En canvi, seguim pensant com si fos plana. Per això estem al final del precipici.
- Tot això és degut al capitalisme, a la industrialització.
- El capitalisme i la industrialització només són un subproducte de la línia. El capitalisme va canviar el llenguatge i on deia salvació va dir progrés.
- Buff, no saps com em canses....
-
Els primers humans es desplaçaven pel món de manera lenta i
dificultosa. Seguien les costes o els cursos d’aigua. Després, algú va pujar a un tossal i va descobrir la religió i la poesia. Alguns hi van pujar també per defensar-se. Però en definitiva vam continuar traçant línies. Si algú s'havia desviat, els romans el va tornar a ressituar a l'ordre del pla i de la línia, ja saps, card i decumà. En definitiva ens vam convèncer que la línia era l’única manera
possible d’existir, i pot ser ho era. Després, a mesura que la
població va fer-se més densa a les ciutats va vindre l’acumulació; el gòtic, l’esperança fictícia del renaixement i el barroc
com la ultraessència del caprici i la vol·latilitat, però també
del control. Tothom se’n meravella del barroc i a a mi Roma em
cansa. No puc amb el marbre i el dorat. Sóc més de les civilitzacions del desert:
recorde Palmira, ara feta miques, quina llàstima! La línia, perquè
ho entengues, no existeix a la natura. És una creació de la ment
humana, i el barroc també. La línia és camí i també divisió.
Dividim el món entre açò i allò, tenim paraules per les coses,
fronteres. Ser civilitzat vol dir mantenir-te en la línia.
-
Estàs barrejant coses. Qué té a veure la línia amb les paraules?
-Jo no barrege res que ja no estiga ja barrejat. La
línia està a l’inici. La paraula també. Ambdues tenen l’origen
en les nostres dificultats per adaptar-nos com ho fa un llop o un
porc senglar o un mico. Les altres espècies no sentencien, no tenen
la necessitat de distingir entre el bé i el mal, no parlen de
dependències ni de llibertat, ni tenen literatura, no parlen de la
vida perquè són vida.
-Literatura? Ara flipe. Sempre ens han dit que la literatura era llibertat.
- No
cal. La literatura manifesta de la manera més clara la nostra
frustració i la nostra limitació. Fes un ull a les obres més importants de la literatura
universal i ja em diràs si en algun punt comuniquen esperança. Si
ho fan, o bé no és literatura allò que has llegit o t’han
explicat ( perquè tú no lliges i ho sé) o bé la lectura que has
fet no és la que cal.
- I
tú m’acuses de no llegir quan t’acabes de carregar la història
de la literatura? Mira, ara no hi ha línies, not any more, ara hi ha
pantalles i s’ha acabat. No m’agraden els llibres ni els museus, em
semblen d’una pretensió innecessària. La pantalla ho supera tot,
i el virus i el creixement exponencial. Ara no hi ha progrés, s’ha
acabat el progrés, hi ha creixement viral o exponencial i punt i
final. L’univers és quàntic, o això he sentit dir, i m’agrada
més i sona millor. La línia ja m’embafa, sobretot després
d’escoltar-te. Entenc el teu interés en fer-me entendre les
coses, però entengues tú també que jo funcione millor de manera
quàntica que per resumir-ho vol dir sense entendre res.
-
Dubte molt que la quàntica siga el que tu dius, però pot ser tens
raó. Potser la pantalla, el virus, el maleït Covid-19, i el seu creixement exponencial
han vingut a qüestionar , a fer bocins, definitivament la línia, el
pensament racional, l’humanisme en tota la seua extensió, segles i
segles de brossa generada per la feblesa humana, per la frustració
humana. Les versions oficials, el poder, encara s'aferra a la línia. Ai, quin fracàs! La mostren en forma
de gràfics, de pendents ascendent i descendents. Fixa’t en la
línia i aniràs pel bon camí, et diuen; tot allò que hi ha fora de
la línia et portarà a la frustració. En canvi, a fora, als carrers, al
camp, a la natura, s’estableix un ordre nou, una llei que ens neguem a acceptar com la nostra. La comprensió col·lectiva és fràgil i el silenci
dels carrers és producte de la por i no de la consciència.
-
Au, me’n vaig a fer-me una cervesa que flipes molt. I tu, fes com
el Sirab eixe i apuntat al ioga, però t’avise que l’alcohol i
les drogues tenen efectes més ràpids.
Comentaris