PEL CAMÍ DE LA MANXA..
La
meua aspiració sempre ha sigut existir en silenci, observar i llegir
profusament des d'un racó, a ser possible amb arbres, cases de
pedra i un únic bar on acudir de tant en tant per prendre cafè i no
oblidar l'existència de l'altre. Amb aquest pensament, la sobrietat
de Zóbel em va captar un matí mentre esmorzava, en una postal que
em va portar una amiga feia mesos i que jo havia deixat negligentment
damunt la prestatgeria, entre dos llibres, de manera que el punt de
fuga restava amagat. Les ombres difuminades dels ocres em van
recordar un cel d'hivern o una plana immensa d'infinitats torrades,
de cereals i sabó de casa fos.
L'autovia
com a artèria és una imatge inquietant. Havent passat Villena i
l'encreuament de la Font de la Figuera el trànsit esdevé més
fluït, a moments gairebé residual . El nostre és un país de
profusions sanguínies, d' espessituds, al límit de l'ictus. En tot el
trajecte des de Novelda a Villena, la conducció és un experiment de
masses. Un amic diu que el nostre és el territori escollit per fer
tots els experiments. La marca, l'essència del mite, de la
justificació històrica, havia de quedar lliure, immaculada, per
poder ser passejada en processó i mostrada com un escut decadent i molt viu. Tots els projectes nacionals fagociten la
quotidianitat a favor de l'heròic. Però les flors es marceixen i
també les pedres, més a la llarga, perden el primer llustre i
esdevenen memòria abans de tornar a fondre's en la primera terra.
Cal reforçar el mite, engreixar-lo, cebar-lo, pensant que el dia del
sacrifici no ha d'arribar mai. El mite és la història bastida: els
blatars, la solidesa moral del hidalgo, els bastions de la defensa,
les pedres, en definitiva el poder exercit des del centre cap a allò
que volen considerar marge. Els Catalans tenen l'Ampurdà, Espanya té
Castilla. No sé qui ho va dir, a risc sempre de fallar en l'anàlisi,
que el castellà i el català s'assemblaven més que cap altre poble
de la península. Per això, potser, estan condemnats al conflicte.
Don
Quijote i Sancho Panza son el punt de fuga, el contrapés, la llança
estentòria i ridícula que esventra molins. Absents i presents, les
silhuetes encabides en els gargots de tinta dels gravats de Picasso,
van perdudes en la il·lusió del blanc del paper, amb un sol que
presideix el marge superior esquerre; les cavalcadures varades a la
terra i un horitzó de molins fariners per vèncer.
Hi
ha el crit de la terra que es buida, en paraules de Sergio del Molino
(Zaragoza 1979) , de La España vacía, de l'Espanya que no existeix
perquè no té relat. El de les victòries ha estat desnerit
irrevocablement pel fregament constant dels discursos dels absents.
Els
madrilenys es van fer una autovia per venir a les platges de València
i Alacant. Anar i tornar és barat, només el que costa el
combustible. Anar per la costa és un altre cantar. Pagar peatge no
és part del mite. Pagar peatge és part de la quotidianitat. Però
hem de ser justos i dir que tots en paguem de peatge: els rics i els
pobres, els guapos i els lletjos, els malalts i els sans; pel simple
fet d'existir, de formar part d'un grup, d'una comunitat, d'una
família. La Meseta es buida; no hi ha teixit industrial, les
carreteres comuniquen pobles fantasma. El camp manxec està buit.
L'autovia funciona com aglomerant de la població de la zona i
de l'activitat comercial; Almansa, Chinchilla, Albacete, La Roda, i
més enllà, en l'horitzó dels quatre punts cardinals, Madrid, la
megalòpolis, un projecte geopolític que resumeix més mal que bé la
història dels darrers tres segles.
La
Manxa és el camí. Les antigues ventes han estat substituïdes per
petites ciutats que han perdut l'antic estatus i n'han guanyat un
altre de nou lligat al suvenir i a la benzinera. Són les fondes
modernes. Sense calç, sense pedra, sense pati amb pou; amb acabats
lluents i alhora enfeltrits per l'ús excessiu. La Roda és potser el
nucli més representatiu de la zona. Tota comunitat necessita
l'aglutinant d'un consens. Normalment és la font d'on directament
vénen els ingressos: un port de mar o de riu, un nus de
comunicacions. En aquest cas és un punt d'aturada on poder comprar
uns miguelitos, prendre un cafè i pixar. Aquesta és
la percepció del viatger. A una banda i a una
altra de l'autovia hi ha les velles cases de camp desgavellades, mig
assolades, assimilades també al paisatge de la intrahistòria,
de tot allò que roman a l'ombra de la història oficialitzada. El
contrast, vulguem o no, en siguem conscients o no, sempre comporta un
grau de poesia important. Lo vell i lo nou es troben
sembre en una frontera que es reiventa.
Comentaris