VALÈNCIA. SER I ESTAR.
Dinar al Mercat Central és tot un espectacle que combina
arquitectura, tradició, olors, colors, sabors. Mengem al quiosc de
Ricard Camarena, un dels cuiners que té ara més nom a
València. Els plats s'anuncien com a
cuina fusió. Fem
cua amb l'esperança de trobar el desllorigador d'alguna cosa
important. Mengem
bé. Algú
qüestionaria el sentit d'usar miso a les albergínies o llet de
coco i currri tailandés a les mandonguilles. El
senyor Pla, per posar un cas,
no ho
hauria aprovat. Ho hauria titllat
de sobrer i sorollós,
d' excessiu. La cuina espectacle pot ser poc discreta i contrària a l'ordre d'allò que vol ser quotidià. Producte
de la insatisfacció a la que estem sotmesos?
Probablement. En un racó de
Cartes de Lluny
l'escriptor
de l'Ampurdà diu
: «la cuina no és un art de revolucionaris,
sinó de gent reposada. No és un art il·limitat i susceptible de
salts i convulsions; és un art enraonat. Els seus principis no es
presten pas a interpretacions individuals i subjectives, excepte en
el cas de voler menjar malament, i els seus principis – que no
volen soroll- són permanents.» El senyor Pla era un moralista
reaccionari i
de
dretes; en definitiva un pagès. El llaurador del país també s'estima més la quotidianitat. La meua opinió, la cuina de Camarena té el gran mèrit de conservar la serenitat, malgrat les circumnstràncies. L'única conclusió que en podem treure de tot, és que vivim temps convulsos també en la cuina.
El tren de València a Llíria és una carraca que tarda més d'una
hora en fer el trajecte. Ara ja no hi ha tanta gent que se'n queixe
. La majoria han optat per fer el viatge amb vehicle propi. Ha sigut
una llàstima que no s'invertira gens en transport públic en aquest
país. El tren arriba a la seua destinació final amb molt pocs
passatgers. Para a gairebé totes les urbanitzacions que comencen passat
Paterna. En un moment determinat, passades les guerres i
començat un període de pau i estabilitat molt relativa, la gent va
decidir que la seua família eren part d'una classe social en expansió, optimista i negacionista, i amb l'excusa que
la ciutat a l'estiu era insalubre i humida van començar un trasbals
poc explicable en circumstàncies normals. La burgesia valenciana no
ha deixat mai de tenir base rural. És per això que han posat tant
d'èmfasi en negar-ho.
Aquesta gent primer estiuejava només. Hui en dia hi viuen tot l'any.
Per la gent dels pobles són els xaleteros. Pep el de la Sèquia
és el nom fictici d'un llaurador del Camp del Túria. La seua
percepció del xaletero és la més compartida. Primer, diu, es
construeix una tanca al voltant de la casa i després arrambla amb
tot el que pot: llenya, carxofes, taronges, llimons..... El llaurador
mira el xaletero de reüll, amb una mà el garrot i l'altra parada i
estesa. Al cap i a la fi és el que li pot comprar els bancals que
asseguraran el futur dels fills, perquè de les collites ja ningú no
espera res. Pep em parla d'un amic seu que va deixar l'horta als anys huitanta i per fer faenes
de jardineria. Ritxi es movia amunt i avall amb una
mobilete, era menut i negre; pudia a una barreja de tabac, alcohol,
sudor i Baron Dandy. Era l'enveja de tots perquè allò eren diners
segurs. Un dia els va contar que li ho havia fet a una
clienta.
El paisatge s'ha ressentit després de la febre urbanitzadora dels
últims trenta anys. Hi ha la sensació d'abaltiment i això també
es veu als carrers. Abans hi havia la perspectiva del creixement.
Tot i que les comunitats humanes minven amb les certeses, les
preferim al dubte i al caos. Pep, amb una mà deixada caure damunt
del sellí i l'altra al manillar, usa la bicicleta centenària com a
escut o burladero per a protegir-se de l'altre. Amb un moviment
llargament assatjat, alça els muscles i la cara de feltre se li
comprimix amb l'ajuda de quatre arrugues, com si fos un mocador deixat dins d'un puny. Tota la tensió d'una història
compartida es concentra en un punt entre les celles escasses o
inexistent. L'escepticisme al país és a prova de bomba i
infinitament més estable que el preu de la taronja. De sobte, la
tensió del rostre vira cap a la ratlla generosa de la boca que
esdevé una sinuositat convulsa. Amb els ulls com dues ratlles que
neguen tota possibilitat d'esperança sembla determinat a convèncer
l'interlocutor que el món no té adob. I el nou govern?, li
pregunte. Res, tots uns lladres; no n'hi ha un de bo, mires on mires tots lladres. Vaig pensar que el dia que el llaurador valencià és va
negar la possibilitat de veure's en perspectiva va signar el seu decret d'extinció..
Comentaris