"Queríamos un Calatrava. Viajes arquitectónicos por la seducción y el repudio". Reflexions després d'una lectura.
Lectura
de «Queríamos un Calatrava. Viajes arquitectónicos por la
seducción y el repudio». Llàtzer Moix presenta un arquitecte entre
el cel i la terra, un demiürg aïllat, surant damunt un món de
formes que qüestionen les lògiques de la tradició i imposen somnis
gairebé humans d’una època triomfal. Un arquitecte que lliga els
seus somnis amb pressupostos i sobrecostos i interessos polítics i
econòmics no sempre irreprotxables.
L’home
es projecta i vol ser recordat per la seua obra i al marge dels seus
pecats. Què quedarà de Calatrava i dels altres arquitectes estrella
que després de Corbussier han dissenyat el nostre espai? Què
valorarà més el nou sàpiens dels edificis que ha d’habitar? ; la
funcionalitat?, la metàfora i l’estètica? Tots estarem d’acord
que primer que res serà la pervivència de la construcció. Queda
assegurada a solidesa de l’estructura en les obres de Calatrava?.
I què em dieu del manteniment i la sostenibilitat? Hi haurà governs
o individus en el futur disposats a invertir en el manteniment de
les seues obres?
És
molt probable que l’ego de l’arquitecte es dissolga en els seus
edificis. L’esforç del periodista en mostrar un exèrcit de
dissidents no perjudicarà la pervivència de l’obra sempre que
aquesta siga capaç de passar la prova de Déu, del temps i de la
història. D’ací dos segles ningú no contemplarà un Calatrava
pensant en els sobrecostos que ha generat, ni en com ha tractat els
seus empleats. La qüestió és si d’ací dos cents anys, o dos
mil, l’obra haurà demostrat la suficient coherència per mantenir
la seua estructura i el seu sentit. Calatrava ha tingut el seu paper
en les darreres dècades perquè el seu plantejament
econòmico-espacial cabia dins d’un context molt particular: un
neoliberalisme globalitzat i viscut com una religió. Aquesta època
sembla que està donant senyals evidents de mala salut. Les respostes
sobre el futur i sobre tantes altres coses estan en el vent.
Per
als que hem sigut testimonis d’aquesta època on les expectatives
que es tenien de l’avenir eren estratosfèriques, Calatrava era el
que ens deia on havíem de viure: ens va dissenyar la casa. Quan
encara estava en construcció, ja vam veure que no la podríem pagar,
però vam fer el cor i la butxaca forta i vam esperar un miracle.
Quan féiem el trasllat, alguns elements de l’estructura van
començar a mostrar falles; les rajoles de vidre es trencaven, hi hi
havia goteres; el trencadís de la teulada va començar a fer figa
amb el perill que li pogués caure a un veí damunt del cap. I ja una
volta instal·lats, vam comprovar que no hi havia manera de netejar
tant de vidre. Finalment, hem decidit deixar-ho córrer. No podem
pagar la hipoteca ni ens interessa esmerçar més temps i diners. La
posem a la venda però ningú no ens la compra. El mercat ha fet
fallida, els temps han canviat. La gent té més els peus a terra i
busca coses més petites i funcionals. Tant fa, que se la quede el
banc, no n’hi ha una altra. A partir d’ací, el que puga passar,
ja no ens hauria d’afectar. És una manera de dir.
Comentaris