Ses Figueretes.
Ses Figueretes als anys 60.
«Hi
ha llocs, concorreguts abundantment, en què hom no arriba a
comprendre per què hi va. En altres, l’atracció és perfectament
explicable. Mallorca i Eivissa especialment es troben en aquesta
situació.» La cita és de Pla.
Barrets, tendals, persianes, protegir-se del sol, menjar peix salat,
pa amb oli, quedar-se com un arbre, com una pedra. Esperar com les
pageses reproduïdes dels quadres naïfs o actuar, vendre l’ànima
al dimoni, esdevenir producte i actor de consum, considerar el
territori com a experiència . El turista és un comprador de
moments. No sé si la tendència natural hauria de ser anar a la
deriva. El fet és que creem la il·lusió potent de l’experiència,
de l’amarratge.
Nit de Sant Joan a Ses Figueretes. L’ajuntament reparteix un total
de 400 kg de llenya a les platges de Talamanca i Ses Figueretes, a
més d’unes 600 racions de macarrons de Sant Joan. A les nou i
mitja, s’anuncia l’actuació de Contra Band i a mitja nit focs
artificials. La premsa del matí també destaca que els veïns
insisteixen en instal·lar balises per la seguretat dels banyistes.
Efectivament, les embarcacions s’acosten molt i això pot ser un
perill pels banyistes. També hi ha el tema de les exhumacions a la
fosa del cementiri vell de Ses Figueretes. Subratllen la dificultat
de la tasca pel gran nombre d’afusellaments entre 1936 i 1938.
L’hotel de ses Figueretes forma una corba amable que s’adapta a
la línia que fa la sorra amb la mar. És un embalum relativament
discret i un exemple de la primera arquitectura que es va fer a
l’illa pensada per al turisme de masses. El personal de l’hotel
és amabilíssim i com que som els únics no-estrangers de seguida
ens tenen controlats. L’habitació és d’allò més simple. De
fet, tot a l’hotel és d’allò més simple. No s’ha fet cap
intervenció important des de la seua construcció. Les portes són
de xapa, i amb això és diu molt. Això sí, està net, molt net,
amb la dificultat extra que implica donar la sensació de net quan
una construcció és vella. La pintura ajuda. Deuen aprofitar les
temporades baixes per pintar-ho tot, de dalt a baix. El blanc és un
esquer pel mercat turístic. El blanc reflecteix la llum potent del
sol produint aquest efecte de reverberació total i la sensació de
viure a la gola del sol, a l’avantsala d’un paradís
d’excepcionalitats lumíniques.
L’esmorzar és un dels esdeveniments més importants del dia
l’hotel. La resta de la jornada, la clientela vegeta de la manera
més literal que us pugueu imaginar. L’esmorzar consisteix en
productes de baixíssim cost l’única finalitat dels quals és
maximitzar els beneficis per l’empresa: torrades de pa congelat,
pernil dolç de barra amb aspecte de mortadel·la, sucs
ultraedulcorats i cafès solubles. El saló és normalment ple i hi
ha dies que has de forçar la vista per trobar una taula buida, o
esperar que algú marxe. El turista es mou entre les taules com si ho
hagués fet tota la vida, d’una manera sòlida i precisa, imbuït
en un misticisme new age de xancles i bermudes, tocat per la
immensitat de la llum i la promesa del mar o d’una costa ritual
esmussada de banyistes i embarcacions. La vida a l’hotel bascula
entre la massificació dels esmorzars low cost i la manca
d’emergència més absoluta. A la nit, una gran petita part de la
clientela seu al porxo davant d’una cervesa. Em pregunte on deu ser
la resta.
Comentaris