Nova York 4. El llenguatge.VINE, COMPRA i VES-TE'N.
Mentre fem els trajectes de metro em dedique a llegir la publicitat
del vagó. A una banda:
LIBERATE YOURSELF FROM CROWDED ISLES. Try
SOAP.COM
20% OFF your
first order.
FREE 1-2
day delivery on orders $35+
SKIP the drugstore.
STOP shopping like a FOSSILE. Try soap.com.
|
(Allibera't dels supermercats
PROVA, DESCOMPTES, GRATIS...si et fixes en els verbs que es destaquen
mai no hi ha un COMPRA, quan és l'objectiu primer de la publicitat.
A l'altra banda:
LOOKING FOR STYLE? Come and get it.
HEAD TURNING TRENDS.
HEARTS-STOPPING PRICES..
Designer Shoe Warehouse
DSW
|
(Busques estil? Vine i aconsegueix-lo! ....)
Preguntes amb respostes, com les que es fan als xiquets. El que
pensen els demés de tu com a allò que ha de guiar la teua vida.
Darrere de tot hi ha l'imperatiu VINE, COMPRA i VESTE'N.
M'adone de la lluentor de les barres de metro, del tacte metàl·lic
que provoca seguretat i també fredor. Pense en la gent que s'ha
alçat de les mateixes butaques. A l'eixida de Lexington Av, ens
esperen unes xiques arregladetes i ens pregunten a la seua manera si
pensem que la religió és necessària. I encara un altre anunci
davant d'un cafè que diu:
Drink coffee. You'll sleep when you die.
|
( Beu Café. Dormiràs en morir-te)
Beu, menja, compra. El cos com un receptacle, un forat negre amb boca
i sense fons. La gent beu al metro sense parar, no mira enlloc, busca
en la mirada el buit i de tant en tant xupla del canut. Després,
llança el got a les papereres que han de buidar contínuament. Tones
i tones de residus que diuen que es reciclen.
Quan arribem a l'apartament, després d'un dia fent voltes per la gran ciutat, els peus i le cos rebentats i la ment adormida amb la sonsònia dels crits sense boca que et donen ordres per tot arreu, el primer que veiem és l'estora del veí que diu "GO AWAY" (ves-te'n), a la porta. Dues portes més enllà, uns altres veïns han enganxat a la porta un paper que diu que en cas d'emergència salvem els seus gatets i el peix. La ciutat ha creat un llenguatge precís per fer-se entendre on l'interlocutor és general. Al poble encara busquem qui ha dit, a la ciutat, això ja no cal; pot haver sigut qualsevol; de fet sempre és el grup qui ho diu tot. És una altra de les paradoxes de la gran ciutat, que tot i que clama per l'individu, sempre es defineix pel grup on els individus no compten. A tot això, la publicitat continua amb els seus crits de sirena i ens promet tornar-nos allò que ens fa únics i la ciutat o el grup ens ha tret.
Comentaris